Een goede houding is meer dan rechtop staan zodat je er op je best uitziet. Het is een belangrijk onderdeel van je gezondheid op de lange termijn. Door ervoor te zorgen dat je een correcte lichaamshouding aanneemt, of je nu beweegt of stilstaat, kun je lichamelijke klachten en andere gezondheidsproblemen voorkomen.

Wat is houding?

Houding is de manier waarop je staat, zit of loopt. Er zijn twee soorten houdingen. De dynamische houding betreft je houding in beweging, zoals lopen, rennen of bukken. De statische houding is je postuur als je niet beweegt, zoals wanneer je zit, staat of slaapt. Als je 4 seconden of meer in dezelfde houding verkeert, spreken we over een statische houding. Het is belangrijk om te zorgen voor een goede dynamische en statische houding.

De sleutel tot een goede houding is de positie van je wervelkolom. Je ruggengraat heeft drie natuurlijke rondingen; in je nek, middenrug en lage rug. Een juiste houding moet deze rondingen behouden, maar niet vergroten.

Correcte basispositie:

  • Plaats beide voeten recht onder de heupen (bij zithouding beide voeten stevig op de grond;
  • Bil- en buikspieren zijn lichtjes aangespannen;
  • Vermijd een holle rug;
  • Ontspan de schouders en trek ze lichtjes naar achteren, zodat de borstkas zich opent;
  • Houd je hoofd rechtop. Tip: Plaats de duim op de bovenkant van het borstbeen en laat de onderkant van de kin rusten op je wijsvinger.

Hoe kan een houding mijn gezondheid beïnvloeden?

De meest voorkomende klachten als gevolg van een slechte houding zijn nekpijn, rugpijn en schouderpijn. Echter kan het ook andere klachten veroorzaken:

 

  • Hoofdpijn
  • Gewrichtsklachten
  • Slechte ademhaling
  • Slechte bloedcirculatie
  • Spijsverteringsproblemen
  • Depressie

Hoe kan ik mijn houding verbeteren?

Let op je postuur tijdens dagelijkse activiteiten, zoals televisie kijken, afwassen of wandelen.

Blijf actief: Alle oefeningen helpen je houding verbeteren maar bepaalde soorten oefeningen kunnen bijzonder nuttig zijn. Deze omvatten yoga, tai chi en andere lessen die zich richten op lichaamsbewustzijn. Daarnaast is het raadzaam om oefeningen te doen die je core (spieren rond je rug, buik en bekken) versterken.

Zorg voor een gezond gewicht: Extra gewicht kan de buikspieren verzwakken, problemen veroorzaken voor bekken en wervelkolom en bijdragen aan lage rugpijn. Klachten in deze regio’s kunnen een negatief effect hebben op je houding.

Draag comfortabele schoenen met lage hakken: Hoge hakken kunnen je evenwicht verstoren en je dwingen anders te lopen. Dit legt meer druk op je spieren en schaadt je houding.

Ergonomisch oppervlak: Zorg ervoor dat werkoppervlakken zich op een comfortabele hoogte bevinden en je een goede (zit)houding aan kunt nemen, of je nu aan je bureau werkt, kookt of aan de eettafel zit.

Hoe kan ik mijn houding tijdens het zitten verbeteren?

We brengen veel van onze tijd zittend door; op werk, school of thuis. Het is belangrijk om een correcte zithouding aan te nemen en regelmatig pauzes in te lassen:

  • Wissel vaak van zithouding.
  • Maak korte wandelingen tijdens kantoor- of thuiswerkdagen.
  • Rek je spieren af ​​en toe voorzichtig om de spierspanning te verlichten.
  • Kruis je benen niet; houd je voeten op de grond, met je enkels voor je knieën.
  • Zorg ervoor dat je voeten de grond raken, of als dat niet mogelijk is, gebruik een voetensteun.
  • Ontspan je schouders; ze mogen niet worden afgerond of naar achteren worden getrokken.
  • Houd je ellebogen dicht bij je lichaam. Ze moeten tussen 90 en 120 graden worden gebogen.
  • Zorg ervoor dat je rug volledig wordt ondersteund. Gebruik een rugkussen of een andere rugsteun als de stoel geen rugleuning heeft die de ronding van de onderrug kan ondersteunen.
  • Zorg ervoor dat je dijen en heupen worden ondersteund. Je moet een goed gevulde stoel hebben en je dijen en heupen moeten evenwijdig aan de vloer zijn.

Hoe sta je goed?

  • Verdeel je gewicht over beide benen en voeten.
  • Leg je gewicht vooral op de bal van je voeten.
  • Buig lichtjes door de knieën.
  • Sta rechtop en lang.
  • Houd je schouders naar achteren.
  • Kantel je bekken zorg voor een natuurlijke holte van je onderrug.
  • Span je buikspieren licht aan.
  • Laat je armen op natuurlijke wijze langs je zij hangen.

Hoe kan oefentherapie helpen bij bewegingsproblemen?

Als je moeilijk kunt bewegen kunnen wij jou goed begeleiden met oefentherapie. We geven jou tips voor een goede lichaamshouding en betere bewegingspatronen. Lees meer over oefentherapie in onze praktijken in Rotterdam.

Fysiotherapie praktijk elke zaterdag open

F3 Fysio in Rotterdam Centrum en Hillegersberg-Schiebroek is nu ook elke zaterdag geopend van 09.00 tot 17.00 uur. Kom langs en wij kijken samen met jou naar een geschikt behandelplan waarin wij zorgvuldig je beweeggedrag en houding analyseren. De behandeling is erop gericht zodat jij snel weer gemakkelijk en veilig kunt bewegen!

 

Neem contact op voor een afspraak via 010-210 83 99.