De banen zijn schoon, de lijnen staan strak en de tennisballen liggen klaar. Het tennisseizoen is begonnen! Om deze zo fit mogelijk te beleven is het raadzaam om je lichaam goed voor te bereiden op de belasting die deze sport met zich meebrengt. Wij geven jou 3 tips:

Als tennisser maak je voornamelijk korte sprintjes, explosieve bewegingen en snelle wendingen. De belasting op je enkelgewricht is groot met als gevolg enkelblessures. Een enkelverstuiking bijvoorbeeld. Als je je enkel eerder verstuikt hebt, maak je meer kans om je nogmaals te blesseren. Gebruik daarom een enkelbrace of tape je enkel in. Preventief tapen zorgt voor meer stabiliteit aan het enkelgewricht waardoor je minder kans hebt op verzwikking of verstuiking en voorkomt nieuw letsel.

2. Goede tennisschoenen

Het juiste materiaal is minstens zo belangrijk als je fysieke fitheid. Goede tennisschoenen geven de voeten stabiliteit en voorkomen dat je voeten te veel naar binnen of naar buiten kantelen. Je kunt hiermee enkelletsel voorkomen. Schoenen met demping en veerkracht zijn belangrijk voor je voeten en benen op de hardcourt. Over het algemeen moeten tennisschoenen in staat zijn om landingen op de hiel, op de bal van de voet en op de binnen- en buitenzijde van de voet op te vangen.

3. Sluipende blessures voor zijn

De meest voorkomende blessures bij tennis ontstaan in de schouder, knie en elleboog. Niet gek wanneer je vooral je arm en beenspieren gebruikt. Een tennisarm, tenniselleboog, verstuikte enkel, hielblessure of pijn rondom knieschijf zijn onder andere blessures waar tennissers mogelijk mee te maken krijgen. Soms betekent dit dat je pijnlijke bewegingen moet vermijden door je techniek aan te passen maar het kan ook dat je helemaal moet stoppen met tennissen. Heb je het idee dat een verkeerde beweging leidt tot fysieke pijn? Neem de signalen serieus en wacht niet te lang met actie ondernemen. Door fysiotherapeutische behandeling en advies kun jij je klachten verhelpen én voorkomen. Maak snel een afspraak!

Veelvoorkomende blessures bij tennis

Overbelasting in gewrichten en/of spieren begint heel klein en voel je vaak niet gelijk. Beetje bij beetje sluipen de lichamelijke ongemakken erin. Je gaat automatisch je bewegingen aanpassen tot het moment dat de pijn niet meer te verdragen is. Bij tennis gebruik je vooral je schouders, ellebogen en knieën. Veelvoorkomende blessures zijn:

 

  • Tennisarm
  • Enkelverstuiking
  • Polsklachten
  • Hielspoor
  • Acute spierscheur in de kuit (zweepslag)
  • Beklemde pees of slijmbeurs (impingement schouder)

 

Tennis blessures verhelpen met fysiotherapie

Wij helpen jou je favoriete sport weer op te pakken of juist blessurevrij te ervaren. Zware blessures of lichte klachten? Twijfel niet en kom langs bij onze praktijk in Rotterdam Centrum. Wij zorgen ervoor dat je enkels, ellebogen, knieën en polsen klaar zijn voor de perfect service! Maak snel een afspraak. Bel 010 – 210 83 99.

Fysiotherapie praktijk elke zaterdag open

F3 Fysio in Rotterdam Centrum (achterkant Centraal Station) is ook elke zaterdag geopend van 09.00 tot 17.00 uur. Kom langs en wij kijken samen met jou naar een behandelplan om jouw tennis blessures te verhelpen.

 

Neem contact op voor een afspraak via 010-210 83 99.