Dit is hoe je je rug flexibeler en sterker maakt

Rugklachten zijn veelvoorkomend. Zo krijgt 60 tot 90% van de bevolking ooit te maken met rugpijn. 90% van alle rugklachten zijn aspecifieke lage rugklachten, in deze blog gaan we hier dieper op in. Deze vorm van rugpijn wordt beschreven als rugpijn zonder dat er “schade” is of dat er één structuur aangewezen kan worden die de pijn veroorzaakt. Lang zitten of staan, maar ook bewegen kunnen dan pijnlijk zijn. Lees verder …

Doordat je de pijn wilt vermijden, bestaat de kans dat je minder gaat bewegen wat verkorting van spieren en bewegelijkheid tot gevolg kan hebben. En laat bewegen nou net juist hetgeen zijn waardoor je juist herstelt. Probeer niet te lang in dezelfde houding te blijven maar probeer juist meer te gaan bewegen! Het is bij deze vorm van lage rugpijn van belang om de bewegingen van je lage rug te gaan verbeteren:  zoals het buigen, strekken en draaien. Een veelvoorkomende klacht is stijfheid, hiervoor zijn er specifieke oefeningen die je kan doen om de bewegelijkheid van je lage rug te verbeteren.

Wat belangrijk is, is dat je de belasting van je onderrug gedoseerd opbouwt, zodat deze weer sterker wordt en je je dagelijkse activiteiten weer pijnvrij kunt uitvoeren. Naast het verbeteren van de bewegelijkheid van de gewrichten van de wervelkolom is het ook goed om de spieren van de lage rug te versterken. Bij veel mensen zorgen deze specifieke oefeningen voor verlichting van de stijfheid en pijn. Deze oefeningen kunnen door je fysiotherapeut worden samengesteld.  

Wil je begeleid werken aan het herstel van je onderrug? Neem dan gerust contact met ons op om te bespreken wat je wensen zijn zodat we een behandelplan kunnen opzetten. Fysiotherapie behandelingen worden afhankelijk van je (aanvullende) verzekering . Heb je overdag
weinig tijd? Onze flexibele werktijden in de vond en het weekend maken het toch mogelijk om een afspraak te maken.