Stijve spieren ontstaan meestal na overbelasting. Dat hoeft niet altijd te komen door te veel bewegen, het kan ook komen door te lang stil te zitten. Ook ouderdom kan een oorzaak zijn van stijve spieren; ’s morgens ben je stijf en door te bewegen word je weer soepel. Hoe lang loop je door met stijve spieren voordat je een fysiotherapeut inschakelt en wat kun je zelf doen om van stijfheid in je spieren af te komen?

Hoe ontstaan stijve spieren?

Te veel bewegen, te weinig bewegen, een verkeerde slaap- of werkhouding of een eenzijdig dieet zijn redenen waarom spieren stijf kunnen aanvoelen. Maar wat gebeurt er in je spieren op het moment dat ze stijf zijn? Even terug naar het begin: Om te bewegen moeten onze spieren zich samentrekken en ontspannen. Om dit te kunnen doen hebben spieren energie nodig. Koolhydraten zijn de belangrijkste voedingsstoffen voor spieren. Helaas, we hebben het dan niet over ijs, taart of chips maar over groente, fruit en volle granen zoals havermout of rijst. De koolhydraten worden door beweging van de spieren verbrand waardoor afvalstoffen ontstaan. Wanneer je spieren stijf aanvoelen dan is er sprake van een ophoping van afvalstoffen.

Stijve spieren zonder inspanning

Je kunt ook stijve spieren of spierpijn ervaren zonder dat je daar een reden naar kunt herleiden. Je hebt dan misschien te maken gehad met een ongeval of een verkeerde werkhouding. De pijn kan ook te maken hebben met aandoeningen zoals artrose, reuma of fibromyalgie. De beste remedie tegen stijve spieren is bewegen. Lees verder wat je nog meer kunt doen om de stijfheid in je spieren te beperken of er zelfs van af te komen.

Tips om van stijfheid in de spieren af te komen

Je kunt zelf al heel veel doen om je spieren soepel te houden. Wij geven jou een paar tips:

  • Een warme douche is erg fijn voor stijve spieren. Het warme water versoepelt je spieren en helpt je ontspannen. Bovendien brengt het de bloedsomloop op gang en verlicht het pijn.
  • Pak de fiets in plaats van de auto, loop in je pauze een rondje door het park, het maakt niet uit maar zorg dat je in beweging blijft. Doe dit ten minste een half uur per dag. Zo houd je je spieren en gewrichten zo soepel mogelijk.
  • Doe voor het sporten een warming-up en na het sporten een cooling-down. Je spieren krijgen zo meer de tijd om afvalstoffen af te voeren.
  • Variërende voeding waarin in ieder geval de vitamines B, C, D en E vertegenwoordigd worden. Deze zorgen voor het verminderen van spierpijn en zorgen voor optimale spierwerking. Eet dus voldoende fruit, groente, noten, vis en graanproducten.

Dry Needling bij stijve spieren

Stijve spieren of spierpijn kan een paar dagen tot een week aanhouden. Duurt de pijn of stijfheid langer en sta je ermee op en ga je ermee naar bed? Lukt het jou zelf niet om van stijve spieren af te komen? Dan is dry needling misschien iets voor jou. Bij dry needling worden dunne naalden gebruikt om de gespannen spier aan te prikken. Hierdoor ontspant je spier, wat meestal direct voelbaar is. Wil je meer weten over deze behandelmethode, bekijk dan deze pagina of maak gelijk een afspraak.

Fysiotherapie praktijk elke zaterdag open

F3 Fysio in Rotterdam Centrum (achterkant Centraal Station) is ook elke zaterdag geopend van 09.00 tot 17.00 uur. Kom langs en wij kijken samen met jou naar een behandelplan om jouw klachten te verhelpen.

 

Neem contact op voor een afspraak of bel: 010-210 83 99.